Każdy kto posiada bankowość internetową może spotkać się z oszustwem na tzw. „aplikację”, która coraz częściej stosowana jest przez przestępców.
Oszuści podszywają się pod znany bank i wysyłają fałszywe SMS-y do klientów, w których nakłaniają do aktualizacji aplikacji mobilnej.
Po kliknięciu w link zostajemy przeniesieni do strony, która ma udawać prawdziwą witrynę banku. Po kliknięciu w przycisk „Zainstalować” zostajemy przeniesieni do strony, która symuluje instalację programu. Następnie jesteśmy proszeni o umieszczenie skrótu do bankowości internetowej na ekranie smartfona. Ostatnim krokiem jest fałszywe okno do logowania w aplikacji bankowej. Podanie danych do logowania w „nowej wersji aplikacji” jest niebezpieczne i może skutkować udostępnieniem tych danych oszustom, którzy będą próbowali wykorzystać te dane, aby wykraść zgromadzone na koncie oszczędności.
Jak się bronić przed internetowymi oszustwami:
- Stosuje zasadę ograniczonego zaufania. Nie klikaj odruchowo w linki i nie pobieraj plików z nieznanych źródeł.
- Nie udostępniaj innym osobom Twoich haseł i loginów.
- Zanim otworzysz załącznik, dokładnie przeczytaj treść wiadomości. Fałszywe mogą zawierać błędy ortograficzne, gramatyczne i interpunkcyjne.
- Przed kliknięciem w link dokładnie się mu przyjrzyj. Oszuści często wykorzystują pozornie banalne, ale trudne do wykrycia sztuczki – np. zastępują literę „l” cyfrą „1”, a literę „O” – cyfrą „0”. Jeżeli chcesz zalogować się do serwisu transakcyjnego banku, najbezpieczniej będzie, jeżeli własnoręcznie wprowadzisz jego adres www.
- Jeżeli masz wątpliwości, czy wiadomość faktycznie pochodzi od danej firmy czy instytucji, skontaktuj się z jej przedstawicielem, np. za pośrednictwem infolinii.
- Warto również korzystać z dobrych programów antywirusowych.
kom. Agnieszka Goguł
Oficer Prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Zgorzelcu
Te pisowskie k….co wysyłają smsy mogą mi skończyć