Wystarczy oświadczenie do odroczenia terminu płatności z powodu powodzi
Wzór oświadczenia jest dostępny na stronie internetowej zus.pl
– Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia mogą też wystąpić do nas z wnioskiem o ich umorzenie – przypomina Kowalska-Matis.
ZUS może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli przedsiębiorca wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ niosłoby to za sobą zbyt ciężkie skutki dla niego i jego rodziny.
Rzeczniczka wyjaśnia, że chodzi w szczególności o przypadki, w których przedsiębiorca poniesie straty materialne w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, które powodują, że po opłaceniu należności z tytułu składek zobowiązany nie mógłby dalej prowadzić działalności.
Kto może wystąpić o umorzenie lub odroczenie terminu płatności składek?
– Samo zarejestrowanie firmy na terenie objętym klęską żywiołową nie uprawnia do skorzystania z nowego terminu płatności składek. Dotyczy to wyłącznie tych firm, które rzeczywiście prowadzą tam działalność i poniosły szkody w wyniku powodzi – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis.
Rzeczniczka precyzuje, że dotyczy to także tych przedsiębiorców, których firma jest zarejestrowana w innym mieście (regionie Polski niedotkniętym powodzią), ale rzeczywista działalność jest prowadzona na terenie, na którym został ogłoszony stan klęski żywiołowej.
– Aby skorzystać z nowego terminu płatności składek płatnik musi być poszkodowanym w rozumieniu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, nie ma tu znaczenia, jakiego rodzaju działalność prowadzi – dodaje Kowalska-Matis.
Dodatkowo od 18 września do 4 października 2024 r. w godz. 8:00–15:00 pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek.
Dokumenty trzeba nadal przekazywać do ZUS.
Płatnicy składek z terenów objętych powodzią nie zostali zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS kompletów rozliczeniowych za bieżące okresy. Płatnicy, którzy będą mieli problem z ich złożeniem, mogą je przekazać do ZUS później. Nie będą wyciągane konsekwencje z tego tytułu. Jeśli przedsiębiorca nie przekaże dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc, wymiar składek zostanie utworzony z urzędu. Płatnik zostanie o tym poinformowany na PUE ZUS/eZUS. Prosimy zignorować to powiadomienie.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie, wydanym na podstawie art. 1 ust. 2 powyżej wskazanej ustawy został określony okres, do którego ma zastosowanie nowy termin płatności oraz ten termin. Zgodnie z rozporządzeniem terminem płatności składek za sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień 2024 r. jest 15 września 2025 r.
Podstawą ustalenia nowego terminu płatności będzie złożenie przez płatnika oświadczenia, że jest on poszkodowanym w rozumieniu art. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Wzór oświadczenia jest dostępny na stronie internetowej ZUS.
Iwona Kowalska-Matis Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS
Województwa Dolnośląskiego