Zmiany, które zostały właśnie wprowadzone, planowane były od dłuższego czasu i są wynikiem przepisów unijnych o eurowinietach, wprowadzonych w marcu 2022 roku. Dotyczą one przede wszystkim branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych, zajmujących się przewozem towarów na usługach firm logistycznych. Zgodnie z nimi, dodatkowymi opłatami zostaną obciążone pojazdy ciężarowe przekraczające masę całkowitą wynoszącą 3,5 tony. Do tej pory opłaty obowiązywały transport o masie powyżej 7,5 tony. Polscy i litewscy przewoźnicy odczują je najbardziej, ze względu na największy udział w opłatach drogowych spośród wszystkich przewoźników z zagranicy.
Według Eurostatu w 2022 roku polscy kierowcy odpowiadają za ponad 20% transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej, z czego najwięcej przejazdów odbywa się właśnie przez Niemcy. Z raportu wynika, że polskie firmy nastawione są bardziej na transport międzynarodowy niż krajowy. Wyróżnia nas to na tle całej UE, gdzie prawie 70% udziału przypada na przewozy krajowe.
Bezpiecznie mogą za to czuć się właściciele aut osobowych i kamperów, którzy wybierają się na wakacyjne wojaże. Zmiany w opłatach ich nie dotyczą.
„Nowe stawki na niemieckich autostradach dotyczą kierowców ciężarowych i są związane z planowanym ograniczeniem emisji oraz redukcją CO2 w atmosferze. Kierowcy aut osobowych lub kamperów, którzy wyjeżdżają na wakacje przez Niemcy, nie mają czego się obawiać. Rewizja opłat, którą obserwuje się w Niemczech, jest zapowiedzią większych zmian globalnych, a przynajmniej w Europie, w kontekście branży transportu drogowego” – mówi Anna Biekonis, Country Manager, DKV Mobility Poland.
Wprowadzone opłaty są wynikiem rosnących kosztów utrzymania dróg, podatków ekologicznych, a także przepisów unijnych dla wszystkich rynków. Jest to kolejne, obok inflacji i spowolnienia gospodarki, wyzwanie dla polskich przewoźników. Reformy wprowadzane są obecnie przez kolejnych członków Unii Europejskiej na gruntach krajowych. Państwa, które wdrożyły lub są w trakcie wdrażania reform, to obecnie Niemcy, Austria, Belgia, Czechy, Estonia, Węgry, Dania i Niderlandy. Co ważne, z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych pozostają zwolnione auta elektryczne.
Firmą, która obserwuje zmiany od samego początku i trzyma rękę na pulsie, oferując branży transportu drogowego technologiczne rozwiązania dotyczące płatności drogowych jest DKV Mobility, platforma B2B dla płatności i rozwiązań drogowych. W czasach niepewnej sytuacji rynkowej i zmian dotyczących opłat, system pomagający w płatnościach jest rozwiązaniem wpływającym na jakość kontroli nad firmowymi kosztami. Urządzenia pokładowe zmniejszają ryzyko mandatów, oszczędzają czas i pieniądze, a także zapewniają bezpieczeństwo transakcji bezgotówkowych. DKV Box Europe to rozwiązanie zarówno dla transportu cięższego, jak i dla ciężarówek lekkich. Gwarantuje ono wygodny i bezproblemowy przejazd przez Europę, obecnie dostępne dla 17 usług płatnych w 14 krajach, z ciągle rozszerzanym zasięgiem. Urządzenie można zainstalować samodzielnie, a dzięki funkcji „plug and play” jest natychmiast gotowe do użytku.
System pomoże w logistyce firmom transportowym, natomiast Polacy wyjeżdżający własnymi autami na wakacje za granicę z naszym zachodnim sąsiadem nie muszą obawiać się dodatkowych wydatków na bramkach i mogą planować swoje podróże bez obaw o nieprzewidziane koszty.
Więcej informacji na temat zmian opłat drogowych w Niemczech: https://www.dkv-mobility.com/pl/op%C5%82aty-drogowe/op%C5%82aty-drogowe-wg-kraju/niemcy/lkw-maut-de-3-5t/.
Przegląd cen opłat drogowych w Niemczech od 1 lipca 2024 r.: https://www.dkv-mobility.com/assets/documents/maut/3-5t/dkv_maut_tabelle_3-5t_jan24.pdf.
Zdjęcie i grafika do pobrania na: https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/zmiany-w-oplatach-drogowych-w-niemczech-czy-polscy-kierowcy-powinni-sie-nimi
Źródło informacji: DKV Mobility