Przypomnijmy, prawo do wypłaty świadczeń w zbiegu czyli tzw. „renty wdowiej” przysługuje osobie, która ma prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, w tym renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Dotychczas mogła pobierać tylko jedno z tych świadczeń wyższe lub wybrane. Od lipca renta wdowia dla uprawnionej osoby to połączenie dwóch świadczeń 15 proc. własnego świadczenia i cała renta rodzinna, którą otrzymuje wdowiec czy wdowa lub odwrotnie 100 proc. swojego świadczenia np. emerytury i 15 proc. renty rodzinnej. Od 1 stycznia 2027 r. drugie świadczenie zostanie zwiększone z 15 proc. do 25 proc.
Co ważne wysokość sumy świadczeń ustalonych w zbiegu – czyli renty wdowiej – nie może przekroczyć trzykrotności kwoty najniższej emerytury, tj. obecnie do końca lutego 2025 r. to 3 x 1780,96 zł, czyli łącznie 5342,88 zł.
– Samo bycie wdową czy wdowcem nie wystarczy do uzyskania prawa do renty wdowiej. Renta wdowia będzie przyznawana na wniosek po spełnieniu określonych warunków. Trzeba mieć ukończony powszechny wiek emerytalny, wynoszący 60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn, pozostawać we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka, nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż przed ukończeniem 55 lat (kobieta) i 60 lat (mężczyzna) – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis , rzeczniczka prasowa ZUS w województwie dolnośląskim. – To oznacza, że wdowa, która nabyła prawa do renty rodzinnej w wieku 40 czy 50 lat nie będzie miała prawa do renty wdowiej – dodaje.
Rzeczniczka podkreśla, że ze zwiększenia nie skorzystają także osoby, które pozostają obecnie w związku małżeńskim.
Ważne jest prawidłowe wypełnienie wniosku
Niemalże wszystkie sale obsługi klientów wypełnione są seniorami, którzy chcą złożyć wniosek o rentę wdowią. Do 15 stycznia do godz. 8.00 złożono w całym kraju ponad 120 tys. wniosków, w województwie dolnośląskim blisko 14 tys. wniosków. Większość z nich (74 %) jest składana bezpośrednio u pracowników ZUS na salach obsługi klientów. Wygodną formą złożenia wniosku jest Platforma Usług Elektronicznych, jednak tę formę przesyłania dokumentu wybiera tylko 7 proc. seniorów.
Liczba złożonych wniosków w woj. dolnośląskim:
-
Oddział
Liczba wniosków
WROCŁAW
3847
WAŁBRZYCH
3719
LEGNICA
2848
RAZEM
10414
Poprawność wypełnienia wniosku może zaważyć o prawie do renty wdowiej
Pośpiech nie jest dobrym doradcą, bo jak mówią pracownicy ZUS, wśród osób składających dokumenty o rentę wdowią, którzy chcą to zrobić jak najszybciej, bez uważnego wczytania się w treść informacji, klienci zaznaczają złe odpowiedzi, albo w ogóle nie wypełniają rubryk. Konsekwencją tego może być wydanie decyzji odmownej, bo zgodnie z podanymi w formularzu odpowiedziami, wnioskodawca nie spełnia warunków, albo może wydłużyć postępowanie w przyznaniu świadczenia. Takim błędem, który się powtarza i na co zwrócili uwagę pracownicy sali obsługi klienta to część rubryk na stronie 3 wniosku, w pozycji oświadczenie wnioskodawcy.
Klienci, którzy przy informacji „mam przyznane inne świadczenie lub mam złożony wniosek o inne świadczenie i oczekuję na decyzję w tej sprawie” zaznaczają odpowiedź „nie”. Taka odpowiedź może skutkować wydaniem decyzji odmawiającej przyznania renty wdowiej, bo warunkiem jest posiadanie prawa do co najmniej dwóch świadczeń. – W tym pytaniu chodzi o to, czy klient ma przyznane swoje świadczenie (np. emeryturę), które zostało zawieszone, gdyż kiedyś wybrał rentę rodzinną – jako korzystniejsze finansowo świadczenie. To samo dotyczy sytuacji, gdy klienci dopiero składają wniosek o swoje świadczenie. Jeśli mieliśmy prawo do swojej emerytury, ale została zawieszona, albo złożyliśmy wniosek o przyznanie swojego świadczenia, bo do tej pory nie występowaliśmy o nie – to wówczas trzeba zaznaczyć odpowiedź „tak”. Odpowiedź na „nie” powoduje, że klient nie spełnia warunku do przyznania renty wdowiej – dodaje rzeczniczka.
– Dlatego warto uważnie, na spokojnie przeanalizować wniosek, by udzielić właściwych odpowiedzi – podkreśla – Iwona Kowalska-Matis.
Zaznacz odpowiednie rubryki, by nie wydłużać przyznania świadczenia
Inny błąd w wypełnianiu wniosku, na który zwracają uwagę pracownicy ZUS to w rubryce na stronie 3 – w pozycji oświadczenie wnioskodawcy – „mam przyznane inne świadczenie lub mam złożony wniosek o inne świadczenie i oczekuję na decyzję w tej sprawie” – klienci najczęściej pomijają udzielenie odpowiedzi na to pytanie dotyczące zagranicznych instytucji i zostawiają te pozycje puste.
– Takie wypełnienie formularza ERWD spowoduje konieczność przeprowadzania postępowania wyjaśniającego, co może wydłużyć przyznanie świadczenia – podkreśla Iwona Kowalska-Matis.
Kolejna ważna informacja, w którą klient powinien się wyposażyć wypełniając wniosek o rentę wdowią to numer rachunku bankowego, na jaki ma być wpłacane świadczenie. To ważna rubryka, której nie powinno się pomijać. Dlatego w tym miejscu również należy uzupełnić rubrykę o numer konta bankowego.
Masz pytania – skorzystaj z dyżuru telefonicznego
Oddział ZUS w Rybniku w piątek, 17 stycznia w godz. od 8.00 do 10.00 uruchamia specjalny dyżur telefoniczny. Dzwonić można pod nr tel. 727 690 825. Klienci, którzy mają wątpliwości jak wypełnić wniosek o rentę wdowią, jakie warunki należy spełnić, by otrzymać świadczenie – otrzymają właściwe informacje od ekspertów ZUS dyżurujących przy telefonie.
ZAREZERWUJ WIZYTĘ W ZUS
W każdej placówce ZUS istnieje możliwość rezerwacji wizyty na dzień i godzinę, które są wybrane przez klienta. Klienci mogą także umówić się na e-wizytę, która odbywa się przy pomocy Internetu.
W oddziale ZUS w Wałbrzychu przy ulicy Kasztanowej oraz Inspektoracie ZUS w Jeleniej górze, w których jest prowadzony pilotaż nowego systemu obsługi klientów polegający na przyjmowaniu tylko osób wcześniej umówionych – klienci mogą skorzystać z wizyty na stanowisku obsługi wyłącznie po wcześniejszym zarezerwowaniu wizyty.
Można to zrobić na kilka sposobów: poprzez swój profil na PUE/eZUS, aplikację mZUS, dzwoniąc do oddziału ZUS na numer telefonu podany na stronie www.zus.pl, za pośrednictwem pracownika Informacji ogólnej/dziennika podawczego w SOK przy wykorzystaniu kalendarza PUE/eZUS, dzwoniąc do CKK. Klient bez umówionego terminu zostanie obsłużony, ale będzie musiał niestety poczekać aż nie będzie nikogo z wcześniej zarezerwowaną wizytą. Klient, który nie będzie chciał zbyt długo czekać może na miejscu zarezerwować mu wizytę.
Iwona Kowalska-Matis Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS
Województwa Dolnośląskiego