Tablice rejestracyjne rowerów i hulajnóg to postulat, który jest podnoszony od pewnego czasu. Obie strony sporu — kierowcy i rowerzyści oraz użytkownicy hulajnóg — mają swoje racje, które najczęściej nie dają się ze sobą pogodzić. Swoje zdanie wyraził też resort, który ustosunkował się do apelu kierowców samochodów.
Użytkownicy dróg powinni uwzględniać dobro wszystkich posiadaczy pojazdów, bez względu na ich typ. Kierowcy samochodów często wskazują na anonimowość rowerzystów i użytkowników hulajnóg jako czynnik sprzyjający łamaniu przepisów ruchu drogowego. W internecie pojawiają się liczne filmiki dokumentujące nieodpowiedzialne zachowania, takie jak jazda rowerem po lewym pasie czy hulajnogą po autostradzie.
Jak przypomina serwis Dziennik.pl, od 2021 r. obowiązują zaostrzone przepisy dotyczące rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Aby poruszać się po chodniku, muszą oni jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego (ok. 6 km/h) i ustępować pierwszeństwa pieszym. W przeciwnym razie grozi im mandat, zgodnie z artykułem 86a kodeksu wykroczeń, który w skrajnych przypadkach może sięgnąć nawet 3 tys. zł.
Dla wielu kierowców jest to niewystarczająca regulacja i postulują nawet wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla posiadaczy rowerów i hulajnóg. Resort infrastruktury, którego opinię przytacza Dziennik.pl, podkreśla, że takie rozwiązanie musiałoby uwzględniać interes społeczny oraz ryzyko wyrządzenia szkody. Równocześnie „statystyki wypadków z udziałem rowerzystów i pieszych pokazują, że zagrożenie nie jest znacząco większe w porównaniu do innych uczestników ruchu drogowego” — czytamy w serwisie.
„Rowery i hulajnogi nie podlegają ani unijnej, ani krajowej procedurze homologacji typu pojazdu, w związku z tym nie podlegają obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego” – wyjaśnił Rafał Jaśkowski, dyrektor biura komunikacji Ministerstwa Infrastruktury, którego słowa przytacza Dziennik.pl. Resort przyznał, że nie planuje zmian w tym zakresie. Ministerstwo pozostawia ocenę zachowań uczestników ruchu drogowego oraz podejmowanie czynności kontrolnych w policji i straży miejskiej.
Źródło: businessinsider.com.pl