Jeśli nieruchomość posiada dwie części tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
- uiszczać do gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją;
- zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – dla części nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku, gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów spoczywa na właścicielu lokalu, chyba że zapisy umowy najmu lokalu stanowią inaczej.
Niedopuszczalnym jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami z działalności gospodarczej.
Na terenie Gminy Miejskiej Zgorzelec znajdują się przedsiębiorcy, którzy wpisani są do rejestru działalności regulowanej, z którymi można podpisać umowę :
- Grupa Eko Agnieszka Frątczak, Koźmin 29/2, 59-900 Zgorzelec;
- Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., ul. Łużycka 3 ,59-900 Zgorzelec;
- Gminne Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o., ul. Kilińskiego 17, 59-900 Bogatynia;
- Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Mirosław Olejarczyk, Wola Jachowa 94A, 26-008 Górno;
- SIEMKO Sp. z o.o., Al. Jana Pawła II, 58-506 Jelenia Góra.
Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 z późn. zm.) właściciele nieruchomości, którzy nie ponoszą opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, są zobowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystanie z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Rolą Gminy Miejskiej Zgorzelec w tym systemie jest nadzorowanie wykonania powyższego obowiązku. Burmistrz Miasta Zgorzelca kontroluje posiadanie ww. umowy oraz dowody uiszczania opłat (art. 6 ust. 5a ww. ustawy) oraz prowadzi, ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy (art. 3 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy).
W związku z powyższym należy przedłożyć w Urzędzie Miasta Zgorzelec umowę na odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości, na której prowadzona jest działalność gospodarcza.
Sposoby przedkładania umów:
- bezpośrednio w Urzędzie Miejskim w Zgorzelcu, poprzez pozostawienie kopii podpisanej umowy w Biurze Obsługi Interesanta;
- Pocztą Polską lub inną drogą korespondencji klasycznej, poprzez wysłanie kopii podpisanej umowy na adres: Urząd Miejski w Zgorzelcu, ul. Domańskiego 7, 59-900 Zgorzelec.
W przypadku dodatkowych pytań: tel. 75 77 59 900 w. 0198
Źródło: GOiOŚ UM Zgorzelec