Konsultacje w toku
Proces jest w początkowej fazie i obecnie trwają intensywne rozmowy z radami pedagogicznymi oraz rodzicami na terenie gminy. Gmina, mając na uwadze dobro dzieci i przyszłość lokalnej społeczności, dąży do stworzenia stabilnego i zgodnego z przepisami systemu edukacji. Kluczowym założeniem jest umożliwienie uczniom realizacji pełnej ścieżki kształcenia w jednym miejscu nauki – od klasy pierwszej do ósmej. Takie rozwiązanie ma istotne znaczenie zarówno z perspektywy psychologicznej, jak i formalno-prawnej.
Dlaczego zmiany są potrzebne?
Obecna sieć szkolna opiera się na modelu hybrydowym, gdzie część szkół prowadzi edukację w systemie klas 1–4 (Żarska Wieś, Łagów), Trójca 1-6, a następnie uczniowie kontynuują naukę w Jerzmankach od klasy piątej do ósmej, a uczniowie z Trójcy od klasy 7 do 8. Taki podział generuje trudności logistyczne oraz nie pozwala na kompleksową i sprawiedliwą ocenę efektów edukacyjnych. Standaryzacja systemu edukacji w oparciu o szkoły pełne, obejmujące klasy 1–8, pozwoli na lepsze monitorowanie jakości nauczania i wyników uczniów, zwłaszcza w kontekście egzaminów ósmoklasistów.
Demografia spada drastycznie w Gminie i Polsce
Ważnym aspektem zmian jest również dostosowanie sieci szkolnej do zmniejszającej się liczby uczniów. Obserwowany od lat spadek demograficzny skutkuje malejącą liczbą dzieci uczęszczających do szkół. Prognozy wskazują, że w najbliższych latach sytuacja będzie się pogarszać – liczba dzieci w gminnych placówkach może spaść do zaledwie 20 już w latach 2031/2032 na pięć placówek podstawowych przy aktualnej sieci szkół.
Równowaga między kosztami a jakością
Koszty utrzymania obecnej sieci szkolnej są znacznie wyższe niż subwencja oświatowa, którą gmina otrzymuje. Subwencja wynosi obecnie około 10 mln zł, podczas gdy wydatki oscylują między 22 a 23 mln zł. W tej sytuacji konieczne są decyzje, które umożliwią bardziej efektywne wykorzystanie środków publicznych. Jednocześnie gmina zobowiązuje się, że żaden z pracowników placówek oświatowych nie straci pracy, a budynek po szkole zostanie przekształcony w centra kultury i aktywności lokalnej- świetlicę, klub seniora, siedzibę koła gospodyń wiejskich, siłownię, fitness itp.
Lepsze warunki i bezpieczeństwo
Priorytetem gminy jest zapewnienie uczniom jak najlepszych warunków do nauki i rozwoju. Decyzje o zmianach uwzględniają kwestie organizacyjne, takie jak dojazdy uczniów. Obecnie wiele dzieci korzysta z bezpłatnego transportu szkolnego organizowanego przez gminę, mimo że obowiązek dowozu nie dotyczy wszystkich uczniów. Planowane zmiany mają na celu zoptymalizowanie systemu dowozów i zapewnienie pełnego bezpieczeństwa w tej sferze, tym bardziej że szkoła w Trójcy jest oddalona niespełna 5 km od Żarskiej Wsi.
Wspólny cel – przyszłość dzieci!
Ostateczne decyzje dotyczące zmian w sieci szkół zostaną podjęte po zakończeniu szerokich konsultacji społecznych i za aprobatą rodziców i grona pedagogicznego. Gmina podkreśla, że wszelkie działania podejmowane są z myślą o przyszłości dzieci – ich edukacji, rozwoju i bezpieczeństwie. Planowane modyfikacje mają na celu nie tylko dostosowanie do bieżących wymagań, ale także stworzenie solidnych podstaw dla stabilnego i efektywnego systemu oświaty, który będzie służył kolejnym pokoleniom, a przeniesienie nie spowoduje rozdzielania dzieci w klasach.
Władze gminy zachęcają wszystkich zainteresowanych do aktywnego uczestnictwa w konsultacjach i współtworzenia przyszłości lokalnej edukacji i społeczności.
Poniżej materiały graficzne oraz zapis video.
Źródło: gmina.zgorzelec.pl