Kodeks rowerzysty

Według badań Głównego Urzędu Statystycznego z 2021 r. jazda na rowerze jest umiejętnością opanowaną przez prawie 96 proc. Polaków. Jednocześnie to aktywność, której regularne uprawianie deklaruje aż 64,8 proc. z nas. Co zrobić, żeby być bezpiecznym i jeździć zgodnie z przepisami?

You are currently viewing Kodeks rowerzysty

Jak pokazała pandemia, wiele osób wróciło do jazdy na rowerze. W latach 2021-2022 ten pojazd przeżywał prawdziwe odrodzenie. Fabryki nie nadążały z produkcją. Choć obecnie sprzedaż zmalała, zwiększyła się liczba użytkowników jednośladów. Zanim więc wskoczymy na rower, warto wiedzieć kilka rzeczy.

Obowiązkowe wyposażenie roweru

Zgodnie z przepisami, rower jest traktowany, jak każdy inny pojazd poruszający się po drogach publicznych. Do jego obowiązkowego wyposażenia należą:

  • jeden sprawny hamulec
  • światło z przodu o barwie białej lub żółtej
  • światło czerwone z tyłu o kształcie innym niż trójkąt
  • sygnał dźwiękowy o nienachalnej częstotliwości i głośności

– Za brak któregokolwiek z obowiązkowego wyposażenia roweru, można otrzymać mandat karny w wysokości od 20 do 3 tys. zł.

Karta rowerowa – kiedy i dla kogo?

Każdy rowerzysta w wieku powyżej 18 lat, posiadający jakiekolwiek prawo jazdy, jest zwolniony z obowiązku posiadania karty rowerowej. Jeśli kolarz ma od 10 do 18 lat, musi mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.

– Jeśli zatrzymamy do kontroli rowerzystę, który nie posiada uprawnień do kierowania pojazdem, może otrzymać mandat w wysokości 200 zł. W przypadku osób niepełnoletnich, odpowiedzialność spoczywa na właścicielu roweru, czyli rodzicu lub prawnym opiekunie. Wówczas będzie on odpowiadać za udostępnienie pojazdu osobie nieposiadającej uprawnień i narazi się na otrzymanie mandatu w wysokości 300 zł.

Jazda rowerem po ścieżce i drodze

Zgodnie z przepisami, każdy rowerzysta jest zobowiązany poruszać się po drodze rowerowej, pieszo-rowerowej lub pasa ruchu dla rowerów. Jeśli nie ma drogi przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów lub nie można z niej korzystać np. z powodu robót drogowych, wówczas kierujący rowerem powinien poruszać się poboczem, a jeżeli nie nadaje się ono do jazdy – jezdnią. Przepisy zabraniają ruchu rowerów po drogach ekspresowych i autostradach.

Jazda rowerem po chodniku

Rowerzysta może korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych w wyjątkowych sytuacjach. Do takich należą:

  • jedzie z osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem, ale wówczas porusza się, jak pieszy czyli po lewej stronie jezdni
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź czy gęsta mgła).

– Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości poruszania się pieszego, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu jest zagrożone mandatem w wysokości 300 zł.

Dziecko i rower

Przepisy Ruchu drogowego jednoznacznie określają, że samodzielnie na rowerze może poruszać się dziecko mające mniej niż 10 lat ale tylko pod opieką osoby dorosłej. Z kolei maluchy mające mniej niż 7 lat mogą być przewożone na dodatkowym siodełku lub przyczepie rowerowej ale tylko przez osobę, która ma ukończone 17 lat.

Rowerzyści kontra piesi

W wielu polskich miastach wprowadzane są udogodnienia dla poruszających się rowerami. Do takich należą także przejazdy przez jednię często w wyznaczonych przy przejściach dla pieszych miejscach. Czy dane przejście jest jednocześnie przejazdem dla rowerów, informują o tym znaki.

– Każdy rowerzysta zbliżający się do przejścia dla pieszych bez przejazdu rowerowego, zobowiązany jest zatrzymać się przed nim, zejść z roweru i przejść na drugą stronę ulicy. Jeśli nie stosuje się do tego przepisu, grozi mandat w wysokości 100 zł.

Rowerzysta na podwójnym gazie

Skoro rower w przepisach Ruchu drogowego jest określony mianem pojazdu, to jego kierowca nie może prowadzić po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości. Tutaj taryfikator przewiduje dla kolarza na podwójnym gazie mandat w wysokości do 2,5 tys. zł.

Źródło: msn.com/pl

Loading

Reklama
Reklama