Jak wygląda oszustwo na „pracownika banku”?
Oszust dzwoni do konkretnej osoby i podaje się za konsultanta bankowego. Numer telefonu, z którego dzwoni fałszywy pracownik placówki bankowej wygląda na oficjalny numerem banku, który można potwierdzić na stronie internetowej. Dzwoniący informuje o niepokojących transakcjach na koncie ofiary. Aby zapobiec i unieważnić te przelewy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu wykonywanie zdalnych działań na smartfonie lub komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do urządzenia ofiary i tym samym konta, z którego dokonuje przelewów, a następnie wypłaca zgromadzone na nim środki, a nawet próbuje też zaciągnąć kredyt na konto ofiary.
Tak właśnie było w przypadku jednego z mieszkańców. Drugi z pokrzywdzonych usłyszał podobną historię, jednak sprawca kazał mu najpierw wypłacić 50 tsyięcy złotych, po czym podając pokrzywdzonemu kody polecił je wpłacić. Niestety oszczędności trafiły do przestępcy.
Apelujemy o rozwagę i ostrożność w kwestiach naszych finansów. Pamiętaj:
- nigdy nie wierz bezkrytycznie w to, co mówią dzwoniący do ciebie ludzie – zwłaszcza, gdy rozmowa dotyczy przekazania pieniędzy lub innych wartościowych rzeczy;
- za każdym razem weryfikuj przychodzące połączenia – rozłączając się z aktualnym rozmówcą przed wykonaniem kolejnego telefonu;
- nie działaj pod presją czasu, zwłaszcza gdy chodzi o przekazanie/przelanie pieniędzy;
- jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, że dzwoniąca osoba jest tym, za kogo się podaje, nie wahaj się zawiadomić Policji;
- w przypadku telefonu z banku z informacją, że twoje pieniądze są zagrożone, rozłącz się i jak najszybciej udaj się do najbliższej placówki.
kom. Agnieszka Goguł