W dniu 08.08.2023 r. w powiecie zgorzeleckim wydano pierwsze tymczasowe prawo jazdy. To rewolucyjne rozwiązanie, które eliminuje potrzebę oczekiwania zazwyczaj 14 dni roboczych na wydanie plastikowego dokumentu.
Nowy dokument cyfrowy, ważny przez 30 dni od zdania egzaminu na prawo jazdy, potwierdza umiejętność kierowania pojazdami dla wybranych kategorii, w tym AM, A1, A2, A, B1, B, B+E lub T. Usługa skierowana jest zarówno do nowych kierowców, którzy pomyślnie zaliczyli egzamin państwowy, jak i do tych, którzy rozszerzają posiadane uprawnienia o nowe kategorie.
Jak to funkcjonuje w praktyce? Po zakończeniu egzaminu państwowego, system PWPW przekazuje niezbędne dane do Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK). Egzaminator (WORD) uzupełnia wynik egzaminu w Platformie Komunikacji Kierowców (PKK), nie czekając na zatwierdzenie protokołu. Następnie dane te są przesyłane do CEK oraz do Starosty. W CEK generowane jest tymczasowe prawo jazdy w formie elektronicznej. Użytkownik otrzymuje powiadomienie w aplikacji mObywatel, informujące o możliwości pobrania cyfrowego dokumentu.
Korzystając z tymczasowego prawa jazdy dostępnego w mObywatelu, kierowcy mogą śledzić swoje dane w czasie rzeczywistym oraz otrzymywać powiadomienia o istotnych zdarzeniach związanych z ich uprawnieniami. Dodatkowo, podczas kontroli drogowej, nie jest konieczne okazywanie fizycznej wersji dokumentu – policja ma możliwość sprawdzenia danych kierowcy w systemie.
Ze względu na 30 dniowy termin ważności tymczasowego elektronicznego prawa jazdy, należy pamiętać o złożeniu stosownej opłaty za wydanie przez Starostwo Powiatowe dokumentu w wersji fizycznej.
Więcej informacji: Wydział Komunikacji | Starostwo Powiatowe w Zgorzelcu (powiatzgorzelecki.pl)
Źródło: gov.pl