Co to jest benzyna E10 i kiedy pojawiła się w Polsce?

Benzyna E10 to paliwo zawierające do 10% bioetanolu, alkoholu roślinnego (np. z kukurydzy, zbóż, buraków). W Polsce wprowadzono ją w 2024 roku, zgodnie z unijnymi przepisami ograniczającymi emisje CO₂. E10 jest mniej trwała i bardziej higroskopijna, co może prowadzić do problemów w starszych układach paliwowych – zwłaszcza jeśli auto nie zostało do niej przystosowane.

Czy Twoje auto zniesie E10? Sprawdź klapkę wlewu i instrukcję

Jeśli pod klapką wlewu nie widzisz oznaczenia „E10 OK”, zajrzyj do instrukcji lub zapytaj mechanika.
W starszych modelach ryzyko awarii jest realne. Uszczelki, przewody, pompy i wtryski mogą nie wytrzymać działania bioetanolu.

Kiedy benzyna E10 szkodzi silnikowi?

Mechanicy ostrzegają: jednorazowe zatankowanie E10 nie powinno zaszkodzić, ale regularne stosowanie w starszych pojazdach może prowadzić do:

  • korozji metalowych elementów układu paliwowego,
  • degradacji gumowych uszczelek i przewodów,
  • nieszczelności i wycieków paliwa,
  • powstawania osadów zapychających filtry i przewody.

Szczególnie dotyczy to starszych aut z wyeksploatowanymi układami paliwowymi. W takich przypadkach może dojść do rozwarstwienia paliwa i przyspieszonej degradacji elementów układu.

Te modele mogą się zepsuć – pełna lista aut zagrożonych

Większość samochodów produkowanych po 2010 r. jest odporna na E10. Ale wiele popularnych modeli z wcześniejszych lat może się zwyczajnie rozlecieć po kilku tankowaniach.

 – Widziałem kilka aut z rozszczelnionym układem paliwowym po kilku tankowaniach E10 – mówi Andrzej Majchrzak, mechanik z Warszawy. – Najczęściej psują się przewody, filtry, pompa. Koszt naprawy? Od 3500 do 8000 zł.

Samochody nieprzystosowane do benzyny E10 – TABELA

Źródło: ADAC, DAT,

Wskazówka: Jeśli pod klapką wlewu paliwa nie ma oznaczenia „E10 OK”, sprawdź instrukcję pojazdu lub skonsultuj się z mechanikiem.

Jakie auta radzą sobie z E10?

Nowoczesne samochody, są wyposażone w:

  • czujniki spalania,
  • zaawansowane sterowniki silnika,
  • układy kompensujące niższą wartość energetyczną E10.

W praktyce oznacza to:

  • niewielki wzrost spalania (1–2%),
  • minimalne ryzyko uszkodzeń,
  • często cichszą i bardziej płynną pracę silnika.

Ile kosztuje benzyna E10 w sierpniu 2025?

Ceny paliw w Polsce w wakacje 2025 roku utrzymują się na stosunkowo stabilnym poziomie, choć wielu kierowców nadal odczuwa różnice względem ubiegłych lat. Zgodnie z aktualnymi danymi serwisu e-petrol.pl, średnie ceny na koniec lipca 2025 roku przedstawiają się następująco:

  • Pb95 (benzyna E10): ok. 5,85 zł/l,
  • Olej napędowy (diesel)ponad 6,00 zł/l,
  • Autogaz (LPG): ok. 2,65 zł/l.

E10 a wcześniejsze Pb95 – czy rzeczywiście taniej?

Choć benzyna E10 formalnie zastąpiła Pb95, nie przyniosło to znaczących oszczędności dla kierowców. Cena utrzymuje się na podobnym poziomie jak w 2023–2024 roku, ale trzeba pamiętać, że E10 ma niższą wartość energetyczną niż klasyczna Pb95. W praktyce oznacza to, że samochód może spalać więcej paliwa, więc realny koszt przejechania 100 km może być wyższy – nawet o 2–4%.

Wahania regionalne

W zależności od województwa czy konkretnej stacji paliw, ceny E10 mogą różnić się nawet o 20–30 groszy na litrze. Najdrożej jest tradycyjnie na autostradach i w dużych miastach, najtaniej, w regionach przygranicznych i mniejszych miejscowościach.

Prognozy na sierpień 2025

Eksperci rynku paliw prognozują, że w sierpniu ceny mogą nieznacznie wzrosnąć z powodu wzmożonego ruchu wakacyjnego, utrzymującego się kursu ropy oraz kosztów biokomponentów zawartych w E10. Warto więc śledzić aktualne notowania i rozważyć tankowanie „do pełna” przed dłuższą podróżą.

Czy można jeździć na E10 okazjonalnie?

Tak, ale tylko w sytuacjach awaryjnych. Eksperci podkreślają, że pojedyncze tankowanie E10 nie powinno zaszkodzić, nawet w starszym aucie. Problemy pojawiają się przy długotrwałym stosowaniu, zwłaszcza bez odpowiedniego serwisowania.

Czy da się dostosować starsze auto do E10?

Tak. Mechanicy zalecają modernizację układu paliwowego, która może obejmować:

  • wymianę przewodów na odporne na etanol,
  • montaż nowych filtrów paliwa,
  • czyszczenie lub wymianę zbiornika paliwa,
  • w niektórych przypadkach – wymianę pompy paliwa lub uszczelek.

Koszt: od 700 do 3000 zł – czyli mniej niż naprawa po awarii.

Źródło: moto.infor.pl