Aby wyłudzić pieniądze, dane do konta bankowego lub po prostu dane osobowe, przestępcy podszywają się pod urzędnika skarbowego, pracownika firmy księgowej, czy nawet ZUS. Zatem co zrobić w tym przypadku? Najważniejsze to zachować ostrożność, unikać podejrzanych promocji oferujących „pomoc”, przy rozliczeniu podatku. Ponadto pamiętaj, że Urząd Skarbowy nigdy nie zwraca się prośbą o podanie wrażliwych danych przez telefon, e-mail lub poprzez wiadomość SMS. Natomiast kiedy już coś budzi wątpliwości, lepiej to zweryfikować, zanim staniesz się kolejną ofiarą oszusta.
Poniżej podajemy kilka przykładów jak nie dać się oszukać, a przede wszystkim jak bezpiecznie rozliczyć PIT:
Zwracaj szczególną uwagę na fałszywe e-maile i SMS-y. Oszustwa phishingowe to jedna z najczęstszych metod wyłudzania danych. Możesz otrzymać wiadomość e-mail lub SMS z informacją o konieczności dopłaty podatku, zwrocie nadpłaty lub błędach w deklaracji. Fałszywe wiadomości często zawierają:
• linki do stron podszywających się pod oficjalne serwisy administracji skarbowej;
• załączniki ze złośliwym oprogramowaniem;
• wezwania do natychmiastowego działania, które mają wzbudzić panikę.
Pamiętaj więc, aby zanim podejmiesz jakieś działanie:
• weryfikuj dokładnie adres nadawcy. Pamiętaj, że instytucje wysyłają maile jedynie z domen rządowych;
• nie klikaj w linki i nie pobieraj załączników z nieznanych źródeł;
• weryfikuj informacje bezpośrednio na stronach rządowych lub osobiście w Urzędzie Skarbowym.
Ponadto nie podawaj swoich danych o szczególnym znaczeniu w trakcie rozmowy telefonicznej.
Urząd Skarbowy, w tym żadna inna instytucja nie zwraca się z prośbą o podanie danych wrażliwych. Jeśli już ktoś do Ciebie dzwoni i twierdzi, że jest urzędnikiem skarbówki, a następnie żąda wrażliwych danych, to prawdopodobnie to oszust. Co należy zrobić w takiej sytuacji?
• zakończ rozmowę i skontaktuj się z urzędem skarbowym, korzystając z numerów podanych na oficjalnej stronie;
• nie podawaj numeru PESEL, numeru dowodu osobistego, czy danych do logowania do banku.
Jeśli podejrzewasz, że ktoś próbował Cię oszukać lub podałeś już swoje dane oszustom, należy natychmiast:
• skontaktować się z Urzędem Skarbowym i poinformować o danej sytuacji;
• zmienić hasła do konta bankowego, profilu zaufanego i innych wrażliwych serwisów;
• zgłosić oszustwo na policję oraz do CERT Polska;
• jeśli straciłeś już pieniądze, to natychmiast skontaktuj się z bankiem – być może uda się zatrzymać transakcję.