Chodzi o jeden bilet, z którego możemy korzystać na styku trzech granic – działa od 21 lat i korzysta z niego wielu podróżnych. – Od Bolesławca, przez Niemcy do Liberca czy do Budziszyna kupujemy jeden bilet i podróżujemy bez najmniejszego problemu. Ta międzynarodowa współpraca trwa od lat zacierając granice między państwami – mówi Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.
Wkrótce transgraniczne podróżowanie stać się ma jeszcze wygodniejsze. W poniedziałek, podczas polsko-niemieckiej konferencji w Zgorzelcu, w ramach konferencji międzynarodowej Polska-Saksonia 2021-2027 zaprezentowane zostały założenia projektu smartENT.
– Dolnoślązacy na styku trzech granic mają coraz łatwiejszą możliwość przemieszczania się. Wspólne działania w projektach Euro Nysa przybliżają do siebie trzy kraje, a jeden wspólny bilet kolejowy jest tego doskonałym przykładem – mówi Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego. Po polskiej stronie, oprócz Kolei Dolnośląskich, w projekcie uczestniczy również Instytut Rozwoju Terytorialnego. Wspólnie trzy regiony przeznaczają blisko milion euro na działanie jednej taryfy.
Euro Nysa jest bardzo popularna
– Konferencja smartENT zakłada poprawę dostępu do informacji o tym, gdzie i jak można z biletu korzystać oraz wskazanie i likwidację barier technicznych, które utrudniają podróżowanie z transgranicznym biletem w kieszeni. Celem smartENT jest również poprawa dostępu do informacji o ofercie EURO-NYSA-TICKET i połączeniach, na których obowiązują te bilety, a więc szeroko zakrojonych działaniach promocyjnych. Istotną jego część stanowią również prace w kierunku zwiększenia dostępności do biletów poprzez rozwój sieci sprzedaży, integrację rozkładów jazdy i taryf biletowych – mówiła Heike Uhe, koordynatorka projekt z ramienia ZVON.
W Zgorzelcu podkreślano konieczność rozwoju sprzedaży internetowej biletów EURO-NYSA-TICKET. – Dziś w Kolejach Dolnośląskich ponad 60 procent biletów sprzedawanych jest w internecie. W przypadku destynacji turystycznych jest to już 90 proc. Dobrym przykładem jest bardzo popularne połączenie Wrocław – Drezno – podkreślała Barbara Kulewicz, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.
Uczestnicy konferencji zgodnie uznali, że kluczową inwestycją w kontekście podniesienia jakości transgranicznej komunikacji jest elektryfikacja odcinka Zgorzelec – Görlitz.
– Gdy nasze pociągi wjadą na stację Görlitz, bez konieczności przesiadek i zmian taboru, największa przeszkoda techniczna w rozwoju transgranicznych podróży zostanie usunięta. Wymaga to jednak działań administracyjnych i logistycznych – mówiła Barbara Kulewicz, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.
Rozwój transportu transgranicznego na obszarach Saksonii, Kraju Libereckiego i Dolnego Śląska stymulować mają przygotowywane przez Ministerstwo Infrastruktury zmiany prawne, o których w Zgorzelcu opowiadał Łukasz Sęk, dyrektor wydziały transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego. Dobrą informacją dla transportu publicznego jest zapowiedź przekazania samorządom wojewódzkim rolę integratora przewozów, zarówno kolejowych, jak i autobusowych.
– Czas na publiczne postawienie pytania, czy jesteśmy już gotowi na powołanie do życia Wojewódzkiego Zarządu Transportu Publicznego? To temat, nad którym warto się pochylić – mówił Łukasz Sęk.
Czym jest ZVON i gdzie pojedziemy KD na bilecie ENT?
ZVON (Związek Transportowy Górnych Łużyc i Dolnego Śląska) to organizacja niemieckich gmin i powiatów, która od ponad 20 lat jest organizatorem transgranicznego transportu w trójkącie między Niemcami, Polską i Czechami. W ramach tego projektu funkcjonuje bilet EURO-NYSA-TICKET – oferta całodziennych biletów uprawniających do nieograniczonej liczby przejazdów na pograniczu polsko-czesko-niemieckim transportem publicznym: kolejowym, autobusowym i miejskim.
W tym transgranicznym projekcie uczestniczą m.in. Koleje Dolnośląskie. Pociągami marszałkowskiego przewoźnika z biletem EURO-NYSA-TICKET podróżować można m.in. w relacjach: Bolesławiec – Görlitz, Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój, Jelenia Góra – Görlitz, Jelenia Góra – Harrachov czy Lubań – Węgliniec. Dodajmy, że w pociągach KD honorowane są bilety wystawione przez Polregio, Ostdeutsche Eisenbahn, Die Länderbahn i České Dráhy.




Biuro Prasowe
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego