Wpływ ograniczenia dostępu do kamizelek kuloodpornych oraz hełmów wojskowych na poziom bezpieczeństwa publicznego

Obecnie zasady zakupu tego typu środków ochrony osobistej, są ściśle określone przez obowiązujące przepisy, które mówią o kamizelkach i hełmach przeznaczonych do użytku wojskowego lub policyjnego, ograniczając ich sprzedaż do:

  • przedsiębiorców posiadających koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony i mienia,
  • przedsiębiorców lub jednostek organizacyjnych, które powołały swoje wewnętrzne służby ochrony,
  • szkół kształcących w zakresie ochrony fizycznej osób i mienia, a także
  • przedsiębiorców prowadzącym działalność szkoleniową dla osób ubiegającym się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej.

Według autorów projektu, zniesienie wyżej wymienionych ograniczeń nie będzie mieć negatywnego wpływu na poziom bezpieczeństwa publicznego, ponieważ środki ochrony osobistej są wyposażeniem czysto pasywnym.

W praktyce – ograniczenie dostępu do środków ochrony osobistej jest stosowane rozszerzająco

Jak uzasadnia wnioskodawca, choć na rynku znajdują się kamizelki kuloodporne przeznaczone dla osób cywilnych, lub mówiąc szerzej, o przeznaczeniu innym niż ściśle wojskowe lub policyjne – to w praktyce ich sprzedaż przez podmioty koncesjonowane, nie jest dokonywana osobom cywilnym. Na rynku obraca się hełmami starszego typu, traktowanymi jako przedmioty o charakterze kolekcjonerskim i z tego powodu dostępnymi dla każdego. Nie chodzi jednak wyłącznie o hełmy z okresu drugiej wojny światowej, ale również o hełmy kompozytowe, np. te stosowane w operacji „Pustynna Burza”, które mimo posiadania walorów zabytkowych, pod względem niektórych cech – nie różnią się wiele od dzisiejszych wyrobów.

Wojna na Ukrainie jako potencjalne zagrożenie ze wschodu, powodem podejmowania działań w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa

Poselski projekt argumentuje zmianę prawa ze względu na trwającą wojnę na Ukrainie. Trudno odmawiać obywatelom Polski, szczególnie tym którzy zamieszkują wschodnie rejony – dostępu do środków ochrony osobistej. Obecnie osoby podejmujące działania w kierunku zwiększenia swojego bezpieczeństwa, z jednej strony narażają się na zarzut łamania prawa, a z drugiej strony – wystawiają sią na działanie różnego rodzaju oszustów, oferujących atrapy środków ochrony osobistej, trudnych do odróżnienia dla osób nie posiadających fachowego przygotowania w tej dziedzinie. Wnioskodawca porusza również kwestię obecnych na Ukrainie misji humanitarnych oraz trwającej tam aktywności dziennikarskiej. Uczestnicy tych misji oraz dziennikarze relacjonujący wojnę, przed udaniem się w potencjalnie niebezpieczne rejony, powinni móc się wyposażyć w takie środki ochrony osobistej, które mogą uratować im życie.

Przygotowanie plecaka ewakuacyjnego zaleca Rządowe Centrum Bezpieczeństwa

Przygotowanie plecaka ewakuacyjnego, który – być może (jeżeli ww. poselski projekt ustawy spotka się z uznaniem sejmu, a w dalszym ciągu – senatu i prezydenta) – już niebawem, będzie mógł zostać uzupełniony o profesjonalną kamizelkę kuloodporną i hełm wojskowy, zaleca Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.

– „W czasie wojny i kryzysu życie staje się nieprzewidywalne, a codzienność pełna jest zagrożeń i niepewności. W takich chwilach kluczowe jest zachowanie zimnej krwi, przygotowanie do ewakuacji i poszukiwanie sposobów na minimalizowanie ryzyka. (…) Dowiedz się, jak skompletować plecak ewakuacyjny który jest niezbędnym elementem przygotowań na wypadek nagłych sytuacji kryzysowych. Powinien zawierać najważniejsze rzeczy, takie jak dokumenty, leki, woda, żywność na kilka dni, latarkę czy powerbankPrzygotowanie plecaka z wyprzedzeniem zwiększa szanse na szybkie i bezpieczne działanie w przypadku ewakuacji.” – informuje RCB.

Poniżej, można zapoznać się z infografiką, prezentującą szczegółowo to, co powinno znaleźć się w takim plecaku:

Kiedy można spodziewać się wejścia nowych przepisów w życie?

Aktualnie, tj. 4 kwietnia br. poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym został dopiero złożony do laski marszałkowskiej i następnie skierowany do opinii sejmowego Biura Legislacyjnego oraz Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji. Trwają również jego konsultacje społeczne, w ramach których – do dnia 4 maja br., każdy może zgłosić do niego swoje uwagi, wypełniając ankietę, dostępną pod adresem: LINK. Projekt wzbudza duże zainteresowanie, ponieważ na dzień dzisiejszy (tj. 23 kwietnia br.) – w jego sprawie, głos zabrało już 2576 osób.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 13 czerwca 2019 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1743)

Źródło: infor.pl